Věřím, že webová analytika patří do základní výbavy každého online projektu. Proto jsem v roce 2011 koupil od Filipa Hráčka doménu WebAnalytics.cz s příslibem, že budu toto téma evangelizovat pro dobro všech. Nějaký čas již uběhl a můj mozek mě trochu podrazil. Zjistil jsem, že nedokážu tenhle projekt rozdýchat, protože hledám neustále nějaké výmluvy.
Řekl jsem si: „Dost. Musíš se sebou něco dělat.“
Výmluva č.1: Nevím, kde začít
Téma je to široké. Mé zkušenosti bohaté. Já sám jsem přesvědčený, že se bez analytiky nedá žít.
Jak tedy přijdu na to, co chybí ostatním?
Použij sílu Luku
Najednou to všechno do sebe zapadlo:
- musím projekt uveřejnit – to mě donutí jednat;
- když nevím, tak se zeptám.
Záchrana přišla v podobě Vsetínského Barcampu – akce, kde se sejdou zajímaví lidé, kteří se motají kolem online projektů. Hodně tomu pomohlo, že jsem se nedostal na seznam černých pasažérů během online registrací, což mě donutilo navrhnout workshop.
Co následovalo
Na barcampech bývají tyto typy příspěvků:
- Cizí peří – pozitivní případové studie („sám jsem to nezkusil, ale cool, ne?“)
- Fail – případové studie, které dopadly špatně („haha – debil“);
- Válečný veterán – „tady je můj univerzální návod na život, teď mi líbejte nohy“;
- I want you! – inspirativní, ale nadšení vyprchá po prvním drinku na After Party;
- Takhle my tady žijem – objevné, úzce zaměřené a hlavně praktické.
Vzpomněl jsem si na skupinový brainstorming zvaný KJ-method (díky ti, Jarede Spoole!). A proto jsem se ve středu před barcampem rozhodl trochu zaexperimentovat:
- vyzkoušet tuhle metodu v odlišném prostředí (s publikem a nezaujatým týmem);
- zneužít účastníky k tomu, aby mi pomohli s výmluvou č.1.
Nakoupil jsem post-itky a fixky, nachystal jednoduchou wizard-like prezošku a vyrazil do Vsetína.
Jak to dopadlo
Soudě dle ohlasů publika věřím, že nad očekávání.
Sešla se skupina šesti dobrovolníků (@signalizer, @VojtaRocek, @endlife, @vavru, @kotyzap a ten šestý se mi musí ozvat, jestli chce reklamu) a na otázku „Co nám schází, aby byla webová analytika přirozenou součástí všech našich projektů?“ dala dohromady senzační bojový plán.
Přepsal jsem to i do Google Spreadsheetu.
Co mi z toho vyšlo
Prvním velkým tématem bude stanovování KPIs projektů:
- Proč je dobré něco stanovovat
- Jak poznáme, že jsme to stanovili dobře
Dále budu pokračovat těmito okruhy:
- Jaké jsou technické možnosti měření
- Jak naměřená data interpretovat
Vedlejším produktem je jakási webanalytická stupnice vyzrálosti:
- Blažená nevědomost
- Kdo se bojí, nesmí do lesa
- Přiznejme si, že práce zůstane stejně na nás
- Musíme se vzdělávat
- Analytika je investice
- Nesmíme nic zanedbat, jinak to nepošlape
- Víme přesně co chceme a co s tím uděláme
A výzva na závěr
Jestli se chcete zapojit, zapište se mi do newsletteru. Brzy dám vědět, jak mi můžete pomoct.