Brent Dykes, evangelista zákaznické analytiky v Adobe, nedávno publikoval zajímavý text popisující předpoklady toho, aby firma dosáhla úspěchů díky rozhodování na základě dat.

Publikovaný text obsahuje také zajímavou paralelu mezi firmou a sportovním týmem, kterou jsme se rozhodli přiblížit i publiku, pro které může být angličtina bariérou. Všem ostatním doporučujeme, aby si text přečetli v plném znění, protože souzní s našimi představami o zákaznické analytice.


Co dělá vaše společnost v oblasti webové analytiky: účastní se, nebo vyhrává? To je podstatný rozdíl. Jak vám potvrdí každý zapálený sportovní fanoušek, mnoho profesionálních týmů nasazuje rok za rokem soupisku hráčů, ale nikdy skutečně nedosáhne na dobrý výsledek. To nutí k zamyšlení, jestli takový tým má vůbec nějaký dlouhodobý plán. Majitelé některých klubů se zkrátka zdají být spokojeni s průměrností, i když to znamená, že při tom přicházejí o peníze.

Na druhou stranu některé týmy bojují o něco víc: stát se vítězi, šampióny, nebo dokonce legendami. V NHL vyhráli Edmonton Oilers pět Stanley Cupů v sedmi letech (1984-90). V NBA získali Chicago Bulls šest titulů v osmi letech (1991-98). Michael Schumacher a jeho tým Ferrari vyhrál pět po sobě jdoucích mistrovství světa (2000-04).

Proč byly tyto týmy tak úspěšné? Jistě, mít hvězdy formátu Michaela Jordana nebo Wayne Gretzkyho určitě neuškodilo. Ovšem než všeho necháte a poběžíte rekrutovat analytickou superstar, uvědomte si, že Chicago Bulls měli takovou hvězdu sedm let a Edmonton Oilers pět let předtím, než vůbec vyhráli první šampionát. Ve skutečnosti to byla kombinace mnoha faktorů, která všem těmto týmům umožnila stát se skutečně úspěšnými.

Paralely mezi sportem a webovou analytikou

Můžeme najít pozoruhodné paralely mezi světem profesionálního sportu a webové analytiky. Podívejme se postupně na několik činitelů, které byly nezbytné pro úspěch těchto mistrovských týmů.

Vůdcovství

Když budete hodnotit úspěšné sportovní týmy, obvykle zjistíte, že jejich majitelé a manažeři jsou připraveni investovat do talentu, vybavení a zařízení. Jejich trenéři dokážou obratně vydolovat ze svých hráčů optimální výkon a umí vyvinout takové strategie, které plně těží z jednotlivých jedinečných talentů. V mnoha případech tyto mistrovské týmy mají také výrazného kapitána, který povzbuzuje k maximálnímu výkonu a zároveň sám jde příkladem.

Vedení a podpora od špiček společnosti pomůže webovým analytikům ve vaší organizaci dosahovat úspěchů.

Strategie

Tyto vysoce úspěšné týmy mají jasnou představu, co to stojí vyhrát šampionát. Sdílí společnou strategii, jak dosáhnout jejich cílů. Celý tým, od hráčů po trenéry, je odhodlaný dát vše do naplnění svých úkolů. Méně úspěšné týmy často nejsou jednotné nebo vyrovnané v přístupech jednotlivých členů, což vede k neuspokojivým výsledkům.

Jasně formulovaná digitální strategie umožní vašim webovým analytikům sladit jejich aktivity s klíčovými prioritami vašeho podnikání a přispívat k úspěchu jako nedílná součást vaší organizace.

Lidé

Většina fanoušků si uvědomuje, že vítězné týmy jsou složeny z více kousků, než je jedna nebo dvě superhvězdy. I takoví hráči jako Michael Jordan nebo Wayne Gretzky potřebovali solidní tým spoluhráčů, než mohli bojovat o titul. Legendární pilot Formule 1 Michael Schumacher potřeboval podporu stejně talentovaných konstruktérů a mechaniků týmu Ferrari, aby mohl dominovat závodům F1.

Mít v analytickém týmu dostatek talentu a zdrojů je klíčové pro dlouhodobý úspěch postavený na rozhodování na základě dat.

Procesy

Manažeři a trenéři vítězných týmů neustále pilují a dolaďují taktiku, která týmu pomáhá pracovat přesněji a účinněji. Tyto týmy si vyvíjejí specifické herní scénáře a strategie, díky kterým dokážou porazit soupeře. Pamatujte, že favorizovaný tým může být poražen outsiderem, když nezvládne hrát zápas podle svého plánu.

Pro účinné využívání webové analytiky je důležité vyvinout interní best-practices a mít přesně definované procesy.

Technologie

Mnoho profesionálních sportovců se ve svém sportovním odvětví neobejde bez špičkového vybavení. V některých sportech, jako jsou například automobilové závody nebo cyklistika, hraje technologie velmi významnou roli. Nemít to nejlepší možné vybavení často znamená podstatné znevýhodnění oproti soupeřům.

Ve webové analytice je vhodná technologie jednou z klíčových podmínek pro směřování k daty řízené organizaci.

Dynamika organizace

Nejúspěšnější sportovní týmy si formují kulturu tahu na vítězství, která prostupuje celou organizací. Každý staví cíle týmu nad svoje osobní potřeby. Žádný tým s takovou kulturou rovnou nezačínal, ale ty vítězné ji dokázaly postupem času vypěstovat, rozvinout a pevně ukotvit.

Nasazení nástroje webové analytiky samovolně nepřemění vaši organizaci na daty řízenou. Kultura rozhodování na základě dat musí být dlouhodobě a cílevědomě pěstována.
~
Mistrovské týmy skládají dohromady všechny potřebné díly, vytrvale a opakovaně, a tak se stávají sportovními legendami. Jdou vyhrát, ne zúčastnit se. Když jde o webovou analytiku, usilujeme o dlouhodobě udržitelný výkon, ne jen o několik vítězných sezón. Přesto společnosti, které se chtějí stát říší řízenou na základě dat, mohou následovat příklad sportovních legend a soustředit se na šest klíčových oblastí: vůdcovství, strategii, lidi, procesy, technologii a dynamiku organizace.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *